HTML

Kínai autós kultúra

Friss topikok

Címkék

2012.08.27. 11:39 yiwan

Vidéki utakon...

A kínai közlekedés rendszere igen összetett jelenség, első pillantásra talán a „jézusúristen itt tuti meghalok mindjárt, ezek mind őrült vadállatok” mondat foglalja össze legjobban a nyugati szemlélők véleményét vele kapcsolatban. Azonban mint oly sok minden egyéb jelenség, később a közlekedés hogyanja és mikéntje is feltárul pár hónapos ittlét során, végül pedig rájön az itt élő külföldi, hogy a rendszer se nem jobb, se nem rosszabb, mint az otthoni, egyszerűen csak más. Annyival jobb talán véleményem szerint, hogy a nyugati mérce szerint őrültnek és szuicidnak számító manőverek ellenére arányaiban sokkal kevesebb baleset történik a kínai utakon...

Az ázsiai, pontosabban a kínai közlekedésben igenis van rendszer... csak mi nem értjük. Ahhoz, hogy teljesebb képet kapjatok mondjuk a jinan-i (Shandong tartomány fővárosa) helyzetről, először is le kell szögeznünk, hogy az erősebb kutya baszik elv alapján történik a rangsor felállítása, aminek alapján az elhaladó járműnek elsőbbsége van.

  1. politikust szállító menetoszlop
  2. teherautó, kamion
  3. busz
  4. rendőrautó, katonai jármű
  5. taxi
  6. szgk.
  7. motor/háromkerekű pick-up izé
  8. robogó
  9. villany bicikli
  10. csoportosan közlekedő gyalogos egység
  11. egyedül próbálkozó gyalogos

dugó.jpg

A politikust szállító konvoj egy igazán csodálatos valami, rájuk nem vonatkoznak a KRESZ szabályai, sem a piros lámpa, és még megkülönboztető jelzést sem kell használniuk. Ők egyenlőbbek az egyenlőknél, tehát rendkívül kiváltságos a helyzetük, de szerencsére ritkán vesznek részt a forgalomban, de ha igen, akkor viszont elég közveszélyesek, mert nem lehet tudni, hogy hol, mikor és mekkora sebességgel bukkannak fel, de az ő esetükben a tempó soha nem csökkenhet 100km/h alá, mert ha ez megtörténik, akkor nem érzik magukat biztonságban a közlekedés forgatagában.

A teherautó és a kamion szerencsére éjszakai állatok, nappal nem közlekedhetnek a belvárosban, ami azt jelenti, hogy nincs belőlük sok, mármint nappal... viszont éjszaka durva. Nincs olyan, hogy túlméretes szállítmány, szóval gyakran lehet akár 100 méter hosszú szerelvényt is látni, amire különböző előre összeszerelt csőrendszereket, néha komplett szélmalmot szoktak pakolni. Ugyan nem tudom, hogy hogyan kanyarodik, de egyenesen már láttam menni, szerintem megoldják. Amennyiben a nappali forgalomban találkozunk ilyen járművel, ne is akarjuk az Európában, a zebrán megszokott előnyünket kihasználni (egyébként is esélytelen), mert ezek a szerelvények soha nem lassítanak, sokszor még a pirosnál sem.

A busz Jinan legfontosabb közlekedési eszköze, mert a sok forrás miatt nem lehetett metrót építeni. A buszsofőröket válogatják, mert nem kicsit kell képzettnek lenni, hogy ebben a káoszban eljusson a célállomásra, egyébként a busz sem lassít csak piros lámpa, vagy megálló esetén.

A rendőrautó és a katonai jármű kb. ugyanolyan, mint nálunk, csak itt a rendőrt tényleg tisztelik és figyelnek rá. Nem kell kiemelkedő képességű sofőrnek lennie, mert a megkülönböztető fényjelzést mindig használják, így mindenki látja, hogy rendőr, vagy katona...

A taxi... Na a taxi kb. Luc Besson filmadaptációjának megvalósulása. Két lehetséges taxis alfaj létezik, és ez nemiségtől független. Van az állat, meg a lusta. Az állat a legnagyobb csúcsforgalomban is képes a város bármely pontját 10 perc alatt elérni, az összes szabály figyelmen kívül hagyásával közlekedik és baromira tud vezetni, őket gyakran szokták buszsofőrré előléptetni. Ők nagyon ügyesek és szeretjük őket, bár láttam már olyat, hogy egy kedves japán kisasszony sírva üvöltötte, hogy nem Kínában akar meghalni, de hát ő japán és ráadásul még lány is. Ha találkoztál már ilyen típusú nőlénnyel, akkor tudod, hogy miért mondom, ha nem akkor meg majd máskor elmagyarázom... valahol a koreai ufók genetikai rokonságába tartozó izék... A lusta taxis gyakorlatilag az előző szöges ellentéte... soha sehova nem akar odaérni és minden szabályt betart, ha éppen nincs vonatkozó szabály, akkor csinál.

barkács.jpg

A személygépkocsi vezetők nagy része csak előre menetben képes irányítani a járművét, tolatni senki nem tud, bár az autójuk korlátaival nincsenek tisztában, nincs is rá szükségük, mert 50km/h sebességnél már általában az 5. sebességfokozatot is rég kapcsolták...

A motor az motor. Nincsenek igazából nagyköbcentis csodagépek, mert nagyon drágák és külön jogsi kell a vezetésükhöz. (ez otthon sem lenne hülyeség)... viszont a helyi típusok nagyon olcsók és megbízhatóak, általában 250ccm-es Yamaha blokkal szerelik őket és márkától függetlenül ugyanúgy néznek ki. Bárhol megjelenhetnek... járdán, parkban, játszótéren, amennyiben a tulajdonosuk nagyon félti, úgy akár egy üzlet belterében is...

pók.jpg

A háromkerekű pick-up izé. Na ilyen csak itt van. A motorja szerintem a valamikor nálunk is nagy népszerűségnek örvendő Hoffer-traktoréhoz hasonló. 1000 ccm, egy henger, diesel, qrva hangos és kb. 27-et fordul a dugó percenként... hangra klassz, de bazi büdös és nagyon gázul néz ki, viszont célszerű jármű... A felbukkanási helye ugyan az, mint a motoré, bár üzletek belső helyiségeiben csak balesetek esetén jelenik meg.

A robogó és a villanybicikli bárhol, bármikor megjelenhet és életveszélyes. Erre a 7. érzék kifejlesztése jelent megoldást. Ha az ember igazán igyekszik, akkor kb. 2 hónap után ez automatikusan kifejlődik és megbízható védelmet nyújt...

A csoportosan közlekedő gyalogos egység tempója általában 2km/h és különböző típusú kínaiak alkotják, Ők soha nem sietnek és a csoport szélén tartózkodók védelmet nyújtanak a belső kőrben lévőknek a külső környezeti hatásoktól, mint például napfény, levegő, becsapódó biciklis, robogós, esetleg autós.

A magányos gyalogos gyakorlatilag esélytelen, ezért megpróbál beolvadni egyes csoportokba, gyakran váltogatva azokat próbálja meg elérni az általa kiválasztott célt...

eső4.jpg

Most térjünk rá a közlekedési szabályokra. A lámpás kereszteződés, gyakorlatilag a nálunk ismert elv alapján működik, azzal a különbséggel, hogy piros esetén jobbra, kis ívben lehet kanyarodni (hülye európaiak, kisebbek a ám a dugók, pontosan ez miatt) A kürt és a fénykürt használata gyakori és nem azért alkalmazzák, "hogy nem bénázz, te hülye paraszt" hanem, hogy jelezzék a többi közlekedésben résztvevőnek, hogy ők is jelen vannak és ezt tessék tudomásul venni.

A záróvonal és egyéb az utat díszítő festmény jelentését senki sem ismeri, vagy ha igen, akkor szarik rá, a sávok használata a forgalom adott irányú sűrűségétől függ. Ez szembejövő forgalom esetén sem okoz problémát egyik félnek sem. Mindenki felkészül arra, hogy bármelyik pillanatban, bármilyen irányból feltűnhet egy másik jármű és ezt tudomásul is veszik, így a baleset kockázata a zéróra csökken.

tábla.jpg

A közlekedési sebesség, kivétel a fent leírt néhány példa, kb. 30-40km/h, miután elég nagy a zsúfoltság, viszont kiemelkedően jó úthálózatokkal kompenzálják, ami nem jelenti azt, hogy ettől gyorsabban mennének, vagy kevesebb dugó lenne, csak azt, hogy tényleg jók az utak és felmérték, hogy mennyien vannak. Pekingben gyakori a 2|4||4|2 sáv elrendezés (vannak szélesebb utak is), ami két sáv fel és lehajtó forgalmat, valamint szervizutat és 4 sáv gyorsforgalmi utat jelent, mindezt persze visszafelé is tudja, de itt csak 2|3||3|2-ig jutottak, ami néha nagy túlterheltséget tud okozni... na mindegy, itt egy "kisvárosi" út szélesebb, mint nálunk a Hungária krt. Közlekedési táblákat csak a legszükségesebb esetekben helyeznek ki. Nincs rá szükség, a kutya se nézi... Valamiért mindenki tudja, hogy mikor, hol mehet... Ja, ami még fontos. A zebrán átfutó gyalogos elütése esetén nem jár pont... hiszen nem volt körültekintő és ezen egyszerű oknál fogva ő a hibás... van benne valami...

27 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kinaiautos.blog.hu/api/trackback/id/tr154677104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kacsa! 2012.08.27. 15:46:21

Címlap.
Jü püszt, noha a megszerzett információkra valószínűleg soha nem lesz szükségem.

MechanicGod 2012.08.27. 15:48:49

Érdekes írás de van benne néhány pontatlanság..vagy csak nekem nem esett le, hogy ez valami poén dolog.

"Nincsenek igazából nagyköbcentis csodagépek, mert nagyon drágák és külön jogsi kell a vezetésükhöz. (ez otthon sem lenne hülyeség)..."

Itthon is külön jogsi kell.

"Mindenki felkészül arra, hogy bármelyik pillanatban, bármilyen irányból feltűnhet egy másik jármű és ezt tudomásul is veszik, így a baleset kockázata a zéróra csökken."

Én elhiszem, hogy kínában élsz és tök sok tapasztalatod van meg minden, de ezt ugye te sem gondolod komolyan.
Ezen a videón látható a "baleset kockázata zéróra csökken" állapot. www.youtube.com/watch?v=77AghEYrQ70

Jokerberger 2012.08.27. 16:08:01

Azért mielőtt teljesen elcsöppennénk kína szabályok nélküli közlekedési csodájától, vessünk egy pillantást a statisztikákra:

"Latest research shows that every day in China at least 300 people are killed in traffic accidents, ranking the country top in the world for both the death toll and the death rate. And the figure is accelerating by 10 per cent every year."

Szóval azért még ne kezdjük elégetni a KRESZ könyveket...

2012.08.27. 16:33:08

a statisztika itt sem ér semmit. négyszer annyian élnek itt, mint az USA-ban, kb százszor annyian, mint Magyarországon. ha így nézzük - az NHTSA számaiból kiindulva -, az USA éves kb 31000 halálos balesetével számolva (napi 85) arányaiban még mindig Kína előtt áll.

Jokerberger 2012.08.27. 16:53:46

@ProPrimo: Bocs, régi statisztikát szúrtam be, a legfrisebb szerint már 680 ember hal meg, további 45.000 pedig megsérül kína útjain, minden egyes nap.

De a legszebb: "The study concluded that 92 percent of these accidents were due to bad driving skills."

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.08.27. 16:56:26

@ProPrimo: azert ne csak a lakossagszamot nezzuk, hanem az egy fore juto gepkocsit is

Jomunkasember 2012.08.27. 17:49:07

Lehet, hogy túl rövid időt töltöttem el arrafelé, de szerintem azok tényleg állatok. A felírt rangsor nagyon esetleges, nincs szokásjog: bemegy a sok hülye a kereszteződésbe minden oldalról, és ott állnak, vagy lassan kerülgetik egymást és unott képpel nyomják a dudát. Ezért vannak is dugók rendesen.
A baleset is gyakori. Én kb. 2-3 naponta láttam egyet-egyet (nem magát az eseményt, csak a helyreállítási tevékenységet). Ami Európában azért nem szokványos. Ráadásul az ottani autók jobban roncsolódnak olyan szitukban ami nálunk a koccanásos kategória. A statisztikákba nagy része valószínűleg be sem kerül.
A gyalogosokkal nem foglalkoznak. Többször láttam olyat, hogy anyukát gyerekkel a hátán, botos idős embert stb. gyakorlatilag félrelökött az autó, és még dudált neki, hogy tudja már hol a helye. (E téren talán csak az oroszok nagyobb barmok.)
Nálunk szerencsére sokkal jobb a helyzet, de valahogy így érezhették magukat hazánk útjain a nyugati turisták is 10-15 éve.

pszichonauta 2012.08.27. 19:37:34

Állítólag az araboknál is kb. ez megy. Azt is sok embertől hallottam(meg videón láttam is), hogy az oroszok is veszélyesen vezetnek.

dr. Bubó 2012.08.27. 20:08:41

lehetne itthon is...

de sajnos mi még csak FÉLázsia vagyunk...

Virago_1000 2012.08.27. 20:51:30

Kell kotelezo biztositast fizetni ott?

thebigben 2012.08.27. 20:57:03

carvehiclelane :) jó!!!

Süni25 · http://www.eakft.hu 2012.08.27. 20:59:56

Jó kis sztori szeretem az ilyet! (Kötözködhetek is? Ha a dugattyú fordul, akkor ott baj van.... ;) )

lutria 2012.08.27. 21:01:51

Egy olyan országban ahol vadásznak a politikusokra megérteném hogy 100km/h alatt nem érzik magukat biztonságban még páncélozott kocsiban sem,de Kínában?

Démonmac1 2012.08.27. 23:39:39

A 3. taxis típust kihagytad, a ganyé lehúzóst aki látja, hogy külföldi vagy és megpróbál átvágni.
Egy 15 yüanos útért megpróbálta fejenként elkérni a lét:)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.08.28. 06:35:15

Igazából lassan már itthon is így működik... Amennyire a rendőrség betartatja a szabályokat, még azon csodálkozom, hogy nincs nagyobb káosz.

Érdekes volt olvasni :)

Kepa 2012.08.28. 06:56:20

"piros esetén jobbra, kis ívben lehet kanyarodni (hülye európaiak, kisebbek a ám a dugók, pontosan ez miatt) "
Csak a magyarok a hülyék, bár elvileg europában van. Sok mas europai orszagban létezik ez az intézmény !

Jó irás , jó volt olvasni :)

Prosztó 2012.08.28. 08:08:41

Az "ez miatt"-at a magyar nyelvben ugy mondjak, hogy emiatt.

Kiraz a hideg az ez miattol.

A nyelvtani szabalyt osszeolvadasnak hivjak es ettol szep es nehez ez a nyelv.

Shissi.

Szűcslaci 2012.08.28. 08:08:46

A legtöbb, általad háromkerekű izé-nek titulált cuccot ugyanaz a 250-es, vagy 200-as motorblokk hajtja, mint a motorkerékpárokat. magukat az "izéket" pedig szorgos mesterek kapualjakban ( na jó, utcára nyíló műhelyecskékben) illetve a járdán készítik. A piros lámpa nem sorompó - sem gyalogosnak, sem autósnak vagy kerékpárosnak. Autópályán simán jönnek szembe a leálló sávon. Miután egy közepes városban is a járda uszkve olyan széles, mint nálunk az útpálya, gyakori vendég az autós a járdán is.

marcsi72 2012.08.28. 09:02:11

Pekingben voltam tavaly 6 napot, minden reggel és délután 1-1 órát töltöttünk taxiban a finn kolleganőmmel. Az első benyomás nálunk is a "mindjárt meghalunk" volt. Aztán a kolleganőmet megkértem, hogy ne nézze az utat :-), én meg feltettem, hogy a taxis tudja, mit csinál...

yiwan 2012.08.28. 09:11:57

@Virago_1000: A műszaki vizsga alkalmával elvileg kell fizetni valamit, de miután jogsit is lehet venni, ezért nem vagyok meggyőződve róla, hogy az átlag vidéki vezetőnek lenne ilyen. Ha kisebb koccanás van általában a helyszínen rendezik kárt. Mondjuk még sohasem láttam kínai kárbejelentő lapot, de ígérem szerzek valahonnan és felteszem... :D

okta 2012.08.28. 09:31:16

Mikor hajóztam, eljutottam ilyen egzotikusan közlekedő helyekre: pl. Bombay-ben a zéró (gyakorlatilag slick) mintával rendelkező Hindussan Ambassador taxit vezető sofőr a járdán előzte ki az utcán haladó elefántot...Saigonban voltam oly bátor, hogy egy riksába beültem - a minimum 50 éves teherautó jobbról kb. fél méterrel húzott el mellettünk. A legjobb Myanmarban a közlekedés: hogy megmutassák, ők aztán elszakadtak a Koronától, áttértek jobbkéz-szabályra. A sok régi fos, illetve a japánból importált levetett autók jobbkormányosak: a taxi is az volt, mikor a sofőr kamion előzésekor áthajolt elém és tolta ki az autót a szembe sávba - én meg néztem, hogy kivel fogunk csattanni... :-DDD

Persze ez régen volt, azóta minden meg is változhatott. (Hát persze...)

Ja, Kína: az elektronyos robik a legveszélyesebbek gyalogosokra nézve! gyorsabbak, mint a bicikli, de nem hallani!

hungarisztan 2012.08.28. 11:07:32

Pirosnál jobbra kisívű kanyar Ámerikában és Kanadában is létezik. Csak ott nem lehet, ahol külön tábla tiltja.

zombunny (törölt) 2012.08.28. 13:33:38

a legjobb, amikor az autós rákiabál a zebrán átkelőkre, hogy "keresed a halált!" :D
rózsaszín kocsikat és giccses üléshuzatokat akarunk látni!

Sirius01 2012.08.28. 16:20:57

a saját listánk egy kicsi eltérő a kínaiakétól.Szerintem valahogy így nézne ki,a saját tapasztalatom alapján.

1. Ki más,mint az újgazdag köcsög BMW-s.Ezt már szinte közhelynek számít,de igaz.Erőszakos,nem bírja elviselni ha más előtte megy.Bunkó fajta,de legalább tud vezetni.Ritkábban okoz balesetet.

2. Nő ,nagy dög terepjáróval.Életveszélyes.Nem tud vezetni,a kocsija méretével sincs tisztában.Az a fajta,aki előző kis kocsijában ért sérelmeit próbálja így megtorolni.

3.Délszláv,vagy román kamionos.Vezetni tud,ha éppen nem alszik vezetés közben.A kamion műszaki állapota általában szar.Úgy előz,mint egy állat,nem számít,hogy ott vagy.

4.Nyikhaj rendőr.50 kg-os fajta,és 20-éves. Neki mindent szabad,gondolja,hisz őt úgysem bünteti senki.Bárhol képes megállni,vagy intézkedni,legyen az belső sáv,híd.Neki mindegy. Hogy pont ő okoz ezzel baleseti szituációt,az pont leszarja.

Ha van még ötletetek,írjátok.
süti beállítások módosítása